-
Tehetségműhelyeink
Az óvodai tehetségműhelyek célja, hogy felfedezzük és kibontakoztassuk minden gyermek egyedi képességeit és érdeklődését. Játékos, élményalapú foglalkozásokon keresztül segítjük a gyermekeket abban, hogy megtalálják és fejlesszék a bennük rejlő adottságokat, legyen szó mozgásról, zenéről, művészetekről vagy a logikus gondolkodásról. A tehetséggondozás nálunk nem a versenyről szól, hanem a felfedezés és az önfeledt fejlődés öröméről.
-
Dallamfaragók
zenei tehetségműhely
A Dallamfaragók egy olyan óvodai tehetségműhely, amely a gyermekek zenei képességeinek korai felismerésére, gondozására és fejlesztésére fókuszál. Célja, hogy egy örömteli, játékos és inspiráló környezetet biztosítson az 5-7 éves korosztály számára, akik kiemelkedő érdeklődést és fogékonyságot mutatnak a zene iránt.
Miről szól a Dallamfaragók?
A foglalkozások a játékosság és az élményalapú tanulás köré épülnek. Nem a szigorú zeneoktatás a cél, hanem a gyermekek belső zenei potenciáljának felszínre hozása és támogatása.
-
Ritmikai és mozgásos játékok: Képességfejlesztés mozgással, tapsolással, ritmushangszerek (pl. dobolás, csörgők) használatával.
-
Éneklés és hallásfejlesztés: Dallamok tanulása, improvizatív éneklés, a tiszta intonáció és a zenei memória fejlesztése.
-
Zenehallgatás és zeneértés: Különböző zenei műfajok, hangszerek és kultúrák bemutatása, a zenei elemek (tempó, dinamika, hangszín) tudatos észlelése.
-
Kreativitás és improvizáció: Saját ritmusok, dallamok, „hangszertörténetek” kitalálása, ezzel segítve az önkifejezést és a kreatív gondolkodást.
Mi a Dallamfaragók célja?
A műhely átfogó célja a zenei tehetség alapjainak lerakása és a zene iránti élethosszig tartó pozitív attitűd kialakítása.
-
Felismerés és Megerősítés: Az óvónők és zenepedagógusok segítségével időben felismerni azokat a gyermekeket, akik kiemelkedő zenei adottságokkal (pl. kiváló ritmusérzék, tiszta énekhang, zenei memória) rendelkeznek, és megerősíteni őket ebben a képességükben.
-
Képességfejlesztés: Játékos formában fejleszteni az alapvető zenei készségeket (ritmus, hallás, zenei mozgás, memória), előkészítve ezzel a terepet az iskolai zenei tanulmányokhoz (pl. zeneiskolai előképző).
-
Önbizalom és Szocializáció: Közös énekléssel, zenéléssel fejleszteni az együttműködést, a kommunikációs készséget és növelni a gyermekek önbizalmát, örömet szerezve a közös alkotásban.
-
Kreatív Önkifejezés: Eszközt adni a gyermekek kezébe, hogy a zenén keresztül fejezzék ki érzéseiket, gondolataikat.
-
-
Zöld manók
környezet tehetségműhely
A „Zöld manók” elnevezésű óvodai tehetségműhely a környezeti nevelés és a természet megismerése iránt kiemelkedően érdeklődő, a természettudományos, logikai és alapvető matematikai gondolkodás területén tehetségígéreteket mutató gyermekek komplex, játékos fejlesztését tűzte ki célul.
Miről szól a Zöld manók Tehetségműhely?
A „Zöld manók” foglalkozásai a természet és a környezet aktív, élményszerű felfedezésére épülnek. A gyermekek nem hagyományos, frontális oktatásban vesznek részt, hanem játékos kísérletekkel, megfigyelésekkel, kutatásokkal és kreatív alkotótevékenységekkel mélyítik el tudásukat.
A környezeti tevékenységek mellett hangsúlyt kapnak a matematikai tapasztalatszerzések is: mérés, mennyiségi összehasonlítás, becslés, számlálás, halmazalkotás, rendszerezés, sorba rendezés, grafikus rögzítés (pl. időjárás-napló, növekedés megfigyelése).
Tevékenységek példái:
- Kísérletezés: víz, levegő, növények, talaj tulajdonságainak vizsgálata egyszerű, a gyermekek szintjének megfelelő kísérletekkel (pl. mérések: több–kevesebb, könnyebb–nehezebb, hosszabb–rövidebb).
- Felfedező séták: az óvoda kertjének, környékének növény- és állatvilágának megfigyelése nagyítóval, távcsővel; termések, levelek számlálása, csoportosítása.
- Kreatív alkotás: természetes anyagok felhasználása, formák és mintázatok felismerése, ritmusalkotás termésekkel.
- Problémamegoldás: környezetvédelmi vagy természettel kapcsolatos „manó-feladatok” megoldása, logikai következtetésekkel és mennyiségi gondolkodással.
A műhelymunkában a hangsúly az ok-okozati összefüggések felismerésén és a logikus gondolkodás fejlesztésén van, mindezt a természeti jelenségek megismerésébe ágyazva.
Mi a célja a Zöld manók Tehetségműhelynek?
A műhely átfogó célja a tehetségígéretek kibontakoztatása, de különös tekintettel az alábbi területekre:
A környezet megismerésére irányuló tehetség/érdeklődés fejlesztése:
- A gyermekek fokozott kíváncsiságának kielégítése a természeti és épített környezet iránt.
- Természettudományos ismeretek bővítése élményszerzés és cselekvés útján.
- Megfigyelő- és vizsgálódó képesség fejlesztése.
Kognitív képességek erősítése:
- Logikus és problémamegoldó gondolkodás fejlesztése kísérletező, kutató tevékenységekkel.
- Önálló gondolkodás, kreatív ötletelés (divergens gondolkodás).
- Matematikai gondolkodás fejlesztése: mennyiségi viszonyok felismerése, becslések, egyszerű mérések, grafikai rögzítés (piktogramok, jelölések), halmazalkotás, rendszerezés, sorbarendezés, tapasztalati úton szerzett következtetések levonása.
Környezettudatos magatartás alapozása:
- Környezettudatos szemlélet megalapozása, fenntarthatóság iránti elkötelezettség.
- Pozitív érzelmi viszony kialakítása a természethez, gondoskodó magatartás fejlesztése.
Személyiségfejlesztés:
- Kitartás, koncentráció, együttműködés, kommunikáció fejlesztése.
- Önbizalom és reális önértékelés erősítése egyéni és csoportos sikerélmények által.
-
Varázskuckó
kézműves tehetségműhely
Varázskuckó: Óvodai Kézműves Tehetségműhely
A Varázskuckó egy olyan speciális, szakköri jellegű tevékenység az óvodában, amelynek fő célja az óvodások vizuális, kreatív és manuális képességeinek korai felismerése, fejlesztése és kibontakoztatása. Ez a tehetségműhely lehetőséget biztosít arra, hogy a már meglévő érdeklődéssel és kiemelkedő finommotorikus, formaérzékkel vagy színszeretettel rendelkező gyermekek mélyebben elmerüljenek az alkotás örömében.
Célja:
-
Tehetséggondozás: A vizuális és esztétikai érzékkel bíró gyermekek kiemelt támogatása és egyéni tempóban történő fejlesztése.
-
Kreativitás fejlesztése: Az önálló gondolkodás, a képzelet és az egyedi ötletek megvalósításának bátorítása.
-
Manuális készségek finomítása: A finommotorika, a szem-kéz koordináció és a térbeli tájékozódás célzott fejlesztése.
-
Anyagismeret bővítése: Különböző, az óvodában ritkán használt anyagok (pl. filc, gyapjú, gyöngy, természetes anyagok) és technikák (pl. varrás, fonás, makramé, festészeti eljárások) megismerése és kipróbálása.
-
Öröm és sikerélmény: Az alkotás és a befejezett munka feletti öröm megtapasztalása, az önbizalom erősítése.
Miről szól:
A Varázskuckóban a gyerekek túllépnek a szokásos óvodai rajz- és kézműves tevékenységek keretein. A foglalkozások tematikusak, a hagyományos gyurmázás, színezés helyett komplex, több lépésből álló alkotásokat hoznak létre. Például:
-
Bábok, plüssfigurák készítése egyszerű öltésekkel.
-
Természetes anyagokból (ágak, kövek, levelek) készült mini installációk, vagy dekorációk.
-
Textilminták nyomása, festése.
-
Agyagozás, kerámiázás alapjai.
A fókusz a minőségi időtöltésen, a problémamegoldáson és az egyéni alkotói folyamat támogatásán van. A tehetségműhely így a gyermekek érzelmi fejlődéséhez is hozzájárul, segítve az elmélyült figyelmet és a kitartást.
-
































